روشاروشا، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 15 روز سن داره
روهانروهان، تا این لحظه: 7 سال و 10 ماه و 25 روز سن داره
رایینرایین، تا این لحظه: 3 سال و 11 ماه و 8 روز سن داره

روشا نوری از بهشت

همه لحظاتم زیباست و گاهی دوست دارم درباره آنها اینجا بنویسم.

برنامه آموزش کودکان3تا4ساله

1392/5/26 8:50
نویسنده : مامان روشا
699 بازدید
اشتراک گذاری

سلام به همه دوستان گلم امیدوارم سرزنده و آماده باشید با وروجک های گلتون سرو کله بزنید. امروز به درخواست دوستان خوب مامان آبانیم می خوام چارت برنامه آموزشی که یه بچه تقریبا سه ساله(می گم تقریبا سه ساله چون این آموزش ها می تونه از 2 سال و نیم تا 3سال و نیم هم شامل شه) نیاز داره داشته باشه رو براتون بزارم ، منبع من کتاب آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان نوشته ونیتا کول و ترجمه خانم دکتر فرخنده مفیدی است و البته یک سری مطالب پراکنده که خودم از جزوه های مختلف جمع آوری کردم.

امروز چارت رو براتون می زارم و با توکل به خدا بعدا هم براتون توضیح می دم چطوری خودتون یه پا برنامه نویس بشین و ازش به بهترین شکل استفاده کنید ، اگه بچه تون مهد نمی ره یا پیش پرستار یا خودتون هست بهترین فرصته که این مطالب رو یاد بگیره تا موقعی که خواست مهد یا پیش دبستان بره نه تنها از بچه ها عقب تر نباشه بلکه با تلاش شما یه سر و گردن هم جلوتر باشه.البته برای اون دسته از مادرهایی هم که بچشون مهد میره مثل دختر خود من و از برنامه آموزشی مهد راضی نیستن مثل خود من می تونه پر کاربرد باشه.

برنامه دوره پیش از دبستان باید شامل فعالیتها و تجربه هایی بشه که به رشد کودک در موارد زیر کمک کنه:

* رشد جسمی و حرکتی

* رشد شناختی

* رشد زبان و گفتار

* رشد عاطفی و اجتماعی

* رشد خلاقیت و ابراز وجود و درک زیبایی ها

دوستان عزیزم یادتون باشه اصلا مهم نیست بچه تون همه این آموزش هارو ببینه شما با توجه به نیاز و علاقه کودکتون بیشترین تلاشتون رو بکنید که فقط با تجربه ای درگیر بشن نتیجه واقعا مهم نیست.

رشد عاطفی و اجتماعی

- پرورش حس اعتماد و اطمینان

- آشنایی با محیط پیرامون

- شکل گیری عادات شخصی( استفاده صحیح از توالت، شستشوی دست ها، نظافت شخصی، عادات درست غذا خوردن)

- شکل گیری عادات اجتماعی(سلام، حسن رفتار، منتظر نوبت شدن، بازی با همسالان)

- پرورش توانایی و مراقبت از رفتار شخصی

- پرورش خودپنداره مثبت

- رشد علاقه به شرکت در فعالیتهای گروهی

- پرورش تواناییها برای شناسایی و کنترل عواطف خود به روش مقبول اجتماعی

- رشد نگرش همدردی نسبت به افراد ناتوان و سالمند

- نگهداری و مراقبت از محیط زیست

رشد جسمی و حرکتی

- حفظ رشد مناسب

- رشد و هماهنگی ماهیچه های بزرگ

- رشد و هماهنگی ماهیچه های ظریف

- هماهنگی چشم و دست

- هماهنگی دست و دهان

- حفظ توازن

رشد زبان و سخنگویی

- رشد مهارتهای شنوایی

- تشخیص و تمیز صدا

- توجه کافی و گوش دادن

- ادراک شنوایی

- رشد بیان کلامی

- رشد کلمات

- روانی و وضوح بیان

- صحبت کردن با استفاده از جملات کامل

- بیان کردن نیازها و افکار

رشد شناختی

- رشد حواس پنجگانه

- رشد حافظه و مشاهده

- رشد مهارتهای طبقه بندی

- رشد توالی تفکر

- رشد حل مساله و استدلال کردن

- مفهوم سازی رنگ

- مفهوم سازی شکل

- شکب گیری مفاهیم قبل از عدد

_ مفهوم سازی عدد

- مفهوم سازی فضا

- مفهوم سای زمان

- مفهوم سازی دما

- شکل گیری مفاهیم محیطی درباره( محیط طبیعی، محیط فیزیکی، محیط اجتماعی)

 رشد بیان خلاق و درک زیبایی ها

- رشد بیان خلاق از طریق فعالیتهای هنری

- رشد حرکات خلاق

- رشد حساسیت نسبت به رنگها و زیباییها در طبیعت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان رادمهر جوجو
26 مرداد 92 13:33
ممنون عزیزم از بابت مطالب خوبتون من عاشق این چیزها هستم. یکی از دلایلی که من و به وبلاگتون وابسته کرده همین مطالبی که به گروه سنی رادمهر من هم می خوره چون هم سن روشاجونه مطالبی که می گذارید دقیقاً برای همین سن بچه هاست قول میدم تمام آموزشها رو با شما پایه باشم و انجام بدم .من هم دوبار رادمهری رو مهد گذاشتم ولی به نتیجه نرسیدم چون هنوز برای مهدهای ما جا نیفتاده که بچه های این گروه سنی هم می تونند خیلی چیزها رو یاد بگیرند. با تشکر فراوان


وایییییییییییییی ممنون عزیزم خیلی خوشحالم خوشتون اومده حتما مطالب بهتر هم می ذارم
وفا
26 مرداد 92 21:04
زهراجون خیلی مطلبت عالیه واقعا ممنون بابت زحمتی که کشیدی .. خیلی خوشحالم که دوستانی دارم که دانسته هاشون رو باهم شریک می شن
روشای گلت رو می بوسم


قابل شما رو نداره گلم

شما هم لپ آبدار پسرک رو ببوس
مریم مامان آریا
27 مرداد 92 12:51
عزیزم خواهر خوبم واقعا ممنونم که اینهمه وقت گذاشتی
قدرت رو می دونیم
زهرا باور کن این دو ماهی که فاصله گرفتم همه چی یادم رفته دچار عذاب وجدان شدم
کمک کن که ساعات در کنار آریا بودنم مفید بشه


خودت رو لوس نکن دست همه مارو از پشت بستی از بس هی برنامه داری با این پسرک
مریم مامان آریا
27 مرداد 92 13:50
زهرا آخه چرا هیچ وقت نیستی
خیلی نامردی
بابا باش تو رو خدا
ما از دار دنیا فقط تو رو داریم مادر


الهی دوست خوبم من همیشه هستم کافیه پاتونو بلند کنید ما رو می بینید
شادي مامان پارسا
27 مرداد 92 15:04
دستت درد نكنه زهرا جون.عالي بود.
فقط براي شكل گيري عادات اجتماعي مثلا سلام كردن، پيشقدم شدن براي بازي با همسالان چه راهكاري پيشنهاد ميدي؟(البته پارسا هنوز مهد نميره فكر كنم اگه مهد بره يه كم بهتر بشه و از خجالتي بودن دربياد)



سلام دوست خوبم حتما فعالیت های پیشنهادی رو هم می ذارم
مامان پریناز
28 مرداد 92 17:50
خیلی عالی بود.مرسی


قابل شما رو نداشت